onsdag 17 oktober 2012

Projekt: uthus

Jag är inte nöjd med uthuset. Det ser alldeles för mycket ut som ett skabbigt övergivet boningshus som står på tomten och min tanke är att hela uthuset ska få sig en mer "uthus/ladu-liknande look". Här är en bild från i våras. Det är knappast en fröjd för ögat.


Så min tanke är att riva verandan (vem har hört talas om ett uthus/ladubyggnad med en veranda?!) och bara ha en trappa ner. Men vi kommer fortfarande behöva ha ett litet tak (men mycket mindre än det är idag), för att underlätta när det snöar. Vi har två frysboxar här inne och det blir en hel det spring ut hit så är det ju bra om man inte behöver sopa bort massor med snö framför dörren. 
Sen kommer vi ta bort panelen cirka 100-150 centimeter från marken och uppåt, slamma tegelgrunden och sedan måla den vit, så som många svenska lador traditionellt ser ut, med en vit nederdel och en röd ovandel.
Den vita dörren kommer också kläs med grova breda brädor och målas svart så den ser ut som den vänstra och den kommer byggas större så att det storleksmässigt passar ihop med den låsbara dörren in till verkstan. 
För att också dra blickarna från uthuset (och istället till boningshuset) vill jag inte ha rabatterna som är framför huset kvar, utan enbart gräsmatta (och gruset som skymtas på bilden ska vi också gräva bort och lägga gräsmatta över). Hoppas därmed att det blir med uthus/ladu-likt och mycket bättre. Här är en enkel skiss.




Det jag hittills hållit på med är att flytta alla blommorna till min nya rabatt, gräva upp rötter och släta ut marken. Plattgången som ni ser är förberedd för två trappor ned från varje dörr och kommer, när allt är färdigt, att vara omgärdad av gräsmatta. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar