onsdag 17 oktober 2012

Nu är det höst

Nu har hösten verkligen kommit och det har varit både kallt, grått och regnigt, knappast väder som inspirerar till att vara ute i trädgården.

Jag tog de här bilderna häromdagen utanför jobbet. Benved är så otroligt vacker när bladverket börjar skifta i rött och gult och de orange bären som hänger under fröhusen ser nästan ut som lyktor. När jag såg de här blev jag helt lyrisk, de är ju så fina! Sånna här buskar vill jag ha!

Men sen har jag läst på och ändrat mig. Tydligen är de väldigt giftiga och man vet ju aldrig när små nyfiket kliande fingrar är framme. 
Giftinformationscentralen säger att om en vuxen får i sig endast 5 frön ska måste man få motgift i form av kol och dödlig dos för en vuxen är endast 35 frön! Hua, de vill jag inte ha i närheten av barn! 






Ingen har nog undgått att det regnat den senaste tiden. Det är så vattensjukt på gärden och i diken hemma så snart svämmar det över alla bräddar. De här bilderna tog jag igår och dikena här är över en meter djupa och i vanliga fall är det en liten bäck med ett djup på ungefär en decimeter, och som ni kan se på den översta bilden är vattennivån precis i takhöjd under bron.







Uppfarten hemma håller snabbt på att förvandlas till en lervälling, det här kortet är taget efter det första regnet för tre veckor sedan, det är mer geggigt nu kan jag lova. Vi måste göra något åt uppfarten!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar