torsdag 25 oktober 2012

Örtmarinerade vitlöksklyftor

Jag älskar örtmarinerade vitlöksklyftor och efter sommarens skörd har jag mer färsk vitlök än vi kan göra av med, så därför bestämde jag mig för att använda en del till att marinera. Det lilla gummiröret är helt oumbärligt när man ska skala klyftorna, det går minst tio gånger kortare än om man ska skala dem för hand.


 

Efter det är det bara att blanda alla ingredienserna och koka snabbt och sedan hälla på rena glasburkar.


För att vitlöksklyftorna ska hålla sig längre vakuumseglade jag burkarna i ugnen, det är jätteenkelt, så här går det till:
Ställ burkarna i den djupa ugnsplåten som du fyllt med vatten. Skruva åt locken, men inte helt, luften som finns kvar i burken måste kunna pysa ut. Sätt ugnen på 110 grader och stäng luckan. Beroende på om innehållet i burkarna är varmt eller inte tar det nu lite olika lång tid, men det ska koka i burkarna innan du är redo för nästa steg. Med hjälp av grytvantar drar du nu åt locken den sista biten och ställer sedan tillbaka burkarna i ugnen. Stäng av ugnen och låt luckan stå öppen så burkarna får svalna av sakta. När detta sker kommer du att höra det karaktäristiska "poppandet" när vakuumet suger in mitten på locket och tada dina burkar är vakuumseglade vilket innebär en livstid på åratal av innehållet i burkarna utan konserveringsmedel eller kylskåpsförvaring. 


Jag gjorde chilitomatketchup också och förhoppningsvis kommer detta lager hålla oss med ketchup till tomatskörden nästa år och genom att vakuum segla burkarna håller de sig i jordkällaren utan problem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar