onsdag 31 oktober 2012

Konsten att anlägga en rabatt

Jag har läst att när man har en stor tomt är det bättre att lägga fokus på en stor rabatt istället för flera små, för annars är det lätt att det ser plottrigt och oplanerat ut och att de små rabatterna försvinner på den stora tomten. När vi flyttade till huset i våras fanns tre små rabatter och det kändes precis så rörigt och obetydligt som jag hade fått det beskrivet. Så därför har det stora projektet i trädgården under sommaren varit min nya rabatt.

Nu är jag ju långt från någon trädgårdsarkitekt och jag har därför helt enkelt placerat min rabatt utifrån mina egna krav. Dels vill jag kunna se den när man kommer ut från huset och är på verandan och dels när man först kommer in på uppfarten där den blir ett vackert blickfång

På första bilden här under kan ni ser vår lilla gräsryggsklädda hjulspårsuppfart och en bil parkerad där vi ska bygga den nya carporten och boningshuset ligger till vänster utanför bilden, så med den här placeringen uppfyller rabatten mina två krav. När jag hade grävt upp kanten var det "bara" att gräva upp resten av den 30 kvm stora rabatten. Då är det tur att man har en karl som är snäll och hjälper till även om trädgården egentligen helt är min syssla.

  


Sen var det dags att flytta blommor från de tre små rabatterna in i den nya. Eftersom det kommer bli viktigt att min rabatt blir fin från alla håll sätter jag de högsta i mitten, de lite lägre utanför osv, ner till de allra lägsta längst ut runt kanten. Eftersom den här rabatten är ganska mycket större än de andra tre ihop kommer det ta ett tag innan alla mellanrum mellan växterna är fyllda.




Men nu har hösten kommit och allt har blommat över och är nedklippt, så nu är det bara att vänta på nästa säsong. Jag hoppas det blir fint till vår/sommaren då jag förutom perennerna satt mer nästan 300 lökar under hösten. 





1 kommentar:

  1. Vi har samma dilemma här hemma, - för stor tomt för att det ska bli förändring om man "duttar" lite här och där. Men stora rabatter slukar ju växter, och det där med att vänta tills allt har växt samman är man lite för otålig för ibland...
    Ska bli kul att se hur din rabatt ser ut till sommaren 2013!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera