måndag 22 oktober 2012

Nytt framför ingången till jordkällaren

Ett av mina krav när vi letade hus var att jag ville ha en jordkällare, och till min stora glädje har vi nu en helt underbart vacker jordkällare... invändigt i alla fall. Jag har tidigare bloggat om den här.

Utsidan är desto mindre underbar. Den består snarast i en övervuxen sluttning med en smal liten gång (typ en fot före den andra) och dörren går att öppna så pass mycket att man kan åla sig in med risk att slita sönder jackan på spikar som sticker ut från den gamla dörren. 



Tanken är att jag ska gräva bort jord så att gången ner till dörren blir lika bred som dörren och sedan ska den plattläggas i steg ner. Mer jord ska också grävas bort från sidorna så att sluttningen inte blir så brant ner till dörren och sen ska det läggas markväv och på det ska jag bygga upp ett stenparti, så det ska bli som en halvcirkel med plattgången ner i mitten.

Jag har inte riktigt bestämt vad jag ska ha för växter i stenpartiet än. Det finns ju så många vackra stenpartiväxter som fetknopp, taklök, mossflox och aubretia. Undrar om det finns något vackert prydnadsgräs som inte blir så högt utan håller sig runt cirka 15 cm.

Hittills har jag inte hunnit mer än att börja gräva ut gången ner till dörren, så nu går den i alla fall att öppna helt. Efter det slog vädret om och det känns som att det bara regnar och regnar. Fem plusgrader och regn inspirerar inte till att gå ut och gräva. Kan man beställa lite sol, tack.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar