fredag 12 juli 2013

Tomatplantor

Tidigt i våras började jag förkultivera tomater (det skrev jag om i den här bloggposten). Efter avhärdningen på den skyddade verandan var det dags för dem att komma ut i slutet på maj. Eftersom jag inte har något växthus ännu (ett projekt för framtiden) så får de stå i söderläge, längs med uthusets vägg och verandaväggen.
(Som ni ser på första bilden är det några gurkplantor också (inläggningsgurka), och de fick samsas om söderläget vid uthusväggen.)

Tomatplantorna på de första två bilderna är sexton "vanliga" röda bifftomater och dessutom fyra små buskplantor (två röda cocktailtomater och två gula pärontomater) som jag fick av en jobbarkompis, i utbyte mot en av varje av mina tre bifftomatplantor.

Av de fem Red Sea Man fröna som jag köpte tog sig bara ett enda och den plantan står säkert och skyddat längst inne i hörnet.

Plantorna på den sista bilden är fem Aunt Rubys German Green Tomato och fem Omar's Lebanese Tomato.





Jag har plockat bort tjuvarna och även en del hela grenar med blad för att ge mer energi åt bildandet av tomater och plantorna växer så det står härliga till. Det är massor med tomatblommor och flera av plantorna har även ganska stora kart tomater redan. 






Så det blev 26 bifftomatplantor och en bonus på fyra små minisar och av dessa hoppas jag kunna göra hela årets husbehov av ketchup, salsa och förhoppningsvis även all passerade tomater.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar