torsdag 4 juli 2013

Åttakantig virkad filt

För ungefär ett år sedan började jag på en filt till soffan. Jag ville ha en stor mysig filt som räckte ända från fötterna och upp till hakan. När jag googlande 'crochet throw' fick jag tusentals bildträffar och sen var det bara att leta inspiration. Till slut hittade jag en bild på en åttakantig filt som visserligen inte alls tilltalade mig färgmässigt men var jättesnygg och verkade ha ett busenkelt mönster. Fördelen med enkla (med det menar jag repetitiva) mönster är att man kan sitta i soffan och titta på en film e.dyl utan att hela tiden behöva hålla koll på var man är i ett mönster. 

Jag tycker om akrylgarner, de är mjuka och resultatet blir följsammare och varmare än bomull och när jag hälsade på min lokala lilla garnbutik hade hon rea på Big Verona, ett garn som är både babymjukt och lagom i dimension. För att passa in med färgerna i vardagsrummet blev det vit, ljus grå, mörk grå och åskblå.


   


Det kändes som att det saknades något när den var färdig, så det fick bli en liten bård också. Solfjädermönster är fint och jag tycker det passar perfekt till bårder, så det fick det bli. 


2 kommentarer:

  1. Så snyggt!
    Även om den är enkel så är det ju ett mastodontjobb att virka hela den filten. Bra jobbat!
    Ha en bra helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tog sin tid att göra den. Tack så mycket :)
      Linda

      Radera