onsdag 29 maj 2013

Rhododendronkullen

En trädgård är inte komplett utan vackra rhododendron som sprider sig i lummiga, böljande kullar av mörkgrönt med sprakande cerise och ljuva lila, rosa och vita nyanser.

Mitt problem är, som jag nämnt tidigare, att jag är väldigt ivrig och har svårt med tålamodet. Tyvärr är ju rhododendron knappast någon man kan skynda på så jag har just gjort min första långplanering för trädgården, typ 15 år eller så. 

I snabb följd (inom fem dagar) har jag fått fyra rhododendronbuskar och det passade sig därför väldigt bra att ta sig en funderare var min framtida rhododendronträdgård skulle placeras.

Roseum Elegans, den ljuvliga ljusa rosa fick jag av mina kära kusinen, Eller och Micke vid ett grillparty häromdagen.
Madame Masson och Schneekrone, de båda snövita, en dubbel och en enkel, fick jag av min son och sambo på mors dag.
Nova Zembla, den djupt cerise fick jag av uncle Phil när han var på besök i veckan.

 

 

  Jag bestämde mig för att placera min rhododendronträdgård på baksidan av uthuset. Här har vi en ganska stor yta av ingenting, bara lupiner, brännässlor och vildhallon och vi har inga andra planer på att använda ytan till något.

Eftersom vi funderat vidare från den första planen angående uthuset, som innebar att ha det kvar men ändra utseendet, har vi nu bestämt oss för att riva hela uthuset och därför kommer rododendronträdgården synas både från huset, verandan, trädgården och uppfarten. 

Sambon trimmade ner området och planterade buskarna åt mig, den djupt cerise som blir tre x sex meter längst bak, den rosa på två x fyra meter till höger och de två små (cirka 100 cm) vita i framkanten.






Nu önskar jag mig ju så klart en lila rhododendron också, och sedan kan jag fylla ut med azaleor i gult, brandorange och chockrosa.




Tillägg 2013-06-04

Måste bara lägga till de här bilderna som jag tog idag, de är ju så underbara:


  



2 kommentarer:

  1. Fina exemlar! Önskar mig vita att kompletera våra rosa-lila. Hade turen att de redan fanns enorma buskar här när vi flyttade hit. Tyvärr har en av de tre tagit stryk av vintern. Återstår att se om den klarar sig...naturligtvis är den planterad i mitten:/
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur ni hade att det redan fans. Hoppas din tilltuffsade klarar sig :)

      Radera