måndag 1 april 2013

En heldag i köket

Idag blev det en heldag i köket och en underbar doft har spritt sig i huset. 

Efter att jag tagit en del av surdegsgrunden till morgondagens brödbak matade jag min surdegsgrund igen för att den skulle få växa till sig igen, innan den skulle tillbaka in i kylskåpet, och den blev så 'glad' av matningen att den på morgonen hade svämmat över kanten på burken. (Den högra burken är min rågsurdegsgrund.)



Vetesurdegen hade över natten vuxit och bubblat sig jättefin. Konsistensen ska vara ungefär som seg chokladmousse och med massor av hål i. Sen var det bara att plocka fram alla ingredienser och blanda samman. 


Efter tio minuter i hushållsapparaten är degen är smidig och vacker och redo för några timmars jäsning. Jag delade degen efter halva tiden och lät delarna sedan fortsätta jäsa i brödformarna och med de två jäsningarna tog degen sammanlagt sju timmar på sig att resa sig.


Samtidigt som min surdeg jäste hade jag saftmajan på spisen och tog äntligen tag i alla svarta och röda vinbär som jag plockade i somras och frös in. 

Resultatet blev tio liter svart- och rödvinbärssaft och fem fina limpor vitt surdegsbröd.

 

2 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut! Har länge velat göra surdeg och prova baka med. Nu ska vi till att byta kök, men sen hoppas jag att jag tar mig i kragen på allvar:)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas kökbytet går smidigt och att ni blir supernöjda med resultatet.
      Jag kan verkligen rekommendera att prova surdeg när köket är klart. Det är så kul och smakar underbart gott!
      /Linda

      Radera