tisdag 16 april 2013

Förkultivering

Redan i januari sådde jag mina första fröer, som ni kan läsa om här, men det gick inte så bra. Troligen fick de för lite solljus och det slutade med att nästan alla dog. En stockros, några primula och en och annan lupin var allt som överlevde. 

Men skam den som ger sig, eller hur. Jag väntade några månader och i början på mars sådde jag igen. Den här gången flyttade jag också såbordet från mörkret i hallen till ett söderfönster i vardagsrummet, där det ju förstås borde stått från början. 

Den här gången blev det inläggningsgurka, vanlig röd bifftomat, broccoli, brysselkål, chili och majs men även några purpurvindor till altanen och tagetes till potatislandet.

Det här kortet är taget två veckor efter sådd (tyvärr i motljus, så kortet blev inte så bra).


Och idag, sex veckor efter sådd mår de prima och växer så det knakar.



Jag har också köpt några frön av en tomat som heter Omar's Lebanese som tydligen ska vara en riktig bamse till bifftomat. Varje frukt ska kunna bli upp till över ett kilo! Jag har ingen aning om den smakar gott (eller om den kanske blir "trä-ig" i smaken pga sin storlek) men jag bara måste ju testa. Den borde ju passa till ketchup eller en stark salsa om den inte är så god att äta färsk.
För utseendets skull köpte jag också frön av en tomatsort som heter Black Sea Man, men den här sorten verkar lite kinkig och av de fem frön jag köpte har bara ett enda börjat växa, men vilken skönhet!


2 kommentarer:

  1. Alltid lika kul att prova nya sorter. I år odlar jag bara körbärstomater i ätväg. Några olika sorters sommarblommor blir det också. Men inte alls dom mängderna som när jag hade växthus.
    Lycka till med växterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du odlar körsbärstomater för att äta, de är så jättegoda och fyllda med tomatsmak :)

      Radera