torsdag 21 mars 2013

Trekanten

Via lilla vägen hem till oss, som går genom skog och åkermark, kan man komma från båda hållen så det har med åren skapats en trekant omringad av lilla vägen på ena sidan och båda uppfarterna till våran väg på de andra sidorna.

Det här är GoogleEarth:s flygfoto och här kan ni se vad jag menar.


Det verkar aldrig som att det gjorts något alls åt trekanten och den består bara av två björkar, ett litet stenröse, några björkslanor på framfart och på sommaren växer det bräken och blåbär. Med andra ord ser den ganska tråkig och oinbjudande ut. (Tyvärr har jag bara en vinterbild.)



Så till samlingen av projekt som jag skapat sedan vi flyttade till huset i juni förra året kommer nu ytterligare ett projekt. Att göra trekanten vackrare och mer inbjudande :)

Här är min plan:

Jag vill rensa bort all bräken och blåbärsris och lägga på ny jord och skapa grunden till en perenn rabatt som jag sedan kan fylla allteftersom, med blommor. Stenarna som finns där i dag tänkte jag använda till en stenkant runt rabatten (och behöver jag mer sten är lilla vägens diken fulla av sten kilometer efter kilometer). Till soptunnan ska jag bygga ett spaljeskydd och sedan låta en klätterväxt slingra sig upp där.


Det här projektet kommer nog att sträcka sig några år framöver. Dels för att jag nu är gravid och därför blir nog att släpa tunga stenar en övermäktig utmaning och dels för att jag inte ska köpa perenna blommor att fylla rabatten med, utan låta den fylla på sig allteftersom när jag får över i stora rabatten på tomten. Men det gör ingenting om det tar lite tid, det är kul att ha något att se fram emot och kunna greja lite med då och då.









2 kommentarer:

  1. Ett spännande långtidsprojekt!
    En av de roliga sakerna med trädgård och rabatter är att man kan låta dem växa fram allt eftersom. Man kan ju dels använda "överblivna" växter från de egna rabatterna, men också hålla utkik på olika bloggar. Ibland kommer det en efterlysning av växter ibland någon som berättar att de ska göra sig av med olika växter.
    Lycka till! (Jag tycker att du kan hitta någon som inte är gravid som kan bära stenar åt dig)
    Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah vilken bra ide, har inte tänkt på att vissa bloggare ju kan vilja bli med växter ibland, även om jag sett sånna bloggposter. Tack för tipset!

      Ja, jag får övertala min karl att bära stenarna, det brukar bli hans uppgift att göra de tyngre sakerna i trädgården, även om trädgården egentligen är mitt skötebarn :)

      Radera