tisdag 28 augusti 2012

Herregud vilken rot !!

Härom dagen bestämde jag mig för att försöka flytta mitt stora löjtnantshjärta, det sitter lite tokigt till och jag vill ha det i rabatten istället. Det är stort och kraftigt så det trivs ju tydligen där det sitter, men jag får hålla tummarna och hoppas att det överlever flytten och att det tycker om den nya placeringen.

För att underlätta flytten klippte jag ner hela växten och när jag sedan grävde upp var jag noga med att gräva djupt så att jag skulle få med så mycket av rotsystemet som möjligt, vilket jag ju fick. Men under det "vanliga" rotsystemet (i alla fall vad jag tycker är ett normalt stort och fint rotsystem till utseendet) fanns en enorm rot som vridit sig som en spiral och borrat sig rakt ner i marken. Jag har aldrig sett något liknande! Visserligen har jag inte tidigare grävt upp löjtnantshjärtan så stora och gamla men oj vilken chock jag fick när jag lyfte upp den här roten. För att man ska kunna få en uppfattning av storleken satte jag min fot bredvid när jag tog kort på bjässen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar