fredag 23 augusti 2013

Krusbärssylt

Jag älskar min krusbärsbuske. Från en enda buske blev det sex liter krusbär.




Jag har hittat ett recept på krusbärssylt som jag ska prova, men jag vet inte hur noga jag måste rensa bären... måste de "snoppas" eller behövs det inte? Hmm...


Jag bestämde mig för att bara skölja av bären (helt ärligt så verkade det på tok för jobbigt och ambitiöst att snoppa varenda krusbär) och efter att de kokat sönder pureade jag sylten med stavmixern och det visade sig att de inte behövde mer än sköljas. Det lilla "skräp" som jag inte snoppade bort kokade antingen sönder eller försvann i röran av frön från krusbären. I vilket fall så förstörde de inte sylten. 

Det blev 5,5 liter färdig sylt och den blev riktigt god, så nu har vi sylt för det kommande året, redo att plockas fram från jordkällaren.


Här är mitt busenkla krusbärssyltrecept

4,5 liter bär
1,6 liter socker
3 krm natriumbensoat

1. Skölj bären. 
2. Koka med sockret i cirka 20 minuter.
3. Purea med mixerstav direkt i kastrullen.
4. Häll upp på rena varma burkar och vakumsegla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar