fredag 7 september 2012

Hemlagat chillipulver

I våras köpte jag en ung liten chiliplanta när jag gjorde ett besök på en lokal plantmarknad. Under sommaren har den växt sig kraftig och fin och den var översållad av små vita blommor i maj/juni och sedan började små chilifrukter växa. De blev inte mer än en - tre centimeter och efter ett tag har några av dem blivit röda, även om de flesta behållit sin klargröna färg. De lyckas gömma sig i bladverket och det var jättesvårt att få med dem på bild.




Jag har inte provat att odla chili förut och var lite osäker på vad jag skulle göra med dem med bestämde mig för chilipulver.
Härom dagen skördade jag alla de små frukterna och det visade sig gömma sig över 80 stycken under bladen!




De fick ligga på tork i svag värme i ugnen i nästan sex timmar tills de mesta av vätskan hade försvunnit, tyvärr försvann ju det mesta och den klara fina färgen också, men så blir det ju när frukt/grönsaker torkar. 
Nu ligger de mörkt och torrt och torkar ut det sista och sedan ska de krossas i morteln och hällas på kryddburk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar