måndag 28 januari 2013

Månadens favoritväxt

Att välja en enda växt som sin favorit är inte alltid så enkelt, precis som Anna Vattenkanna säger, men jag har bestämt mig för att anta utmaningen

Naturen hemma hos mig har inte mycket att tillgå i januari, om man inte räknar med snö, iskristaller och en och annan ledsen gren utan varken löv eller blommor, men inomhus finns något alldeles underbart.
Amaryllis.


Den här vita skönheten med röda stråk heter Exotic Star och håller precis på att slå ut hemma i mitt kök. Utan tvekan min januari favorit!






4 kommentarer:

  1. Den ser verkligen ut att bli en skönhet din exotiska stjärna. Trevligt med en blommande amaryllis nu - runt jul finns det ju så mycket annat fint att titta på.

    Kul att du vill/vågar :-) vara med i utmaningen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fin och intressant blogg du har! Kul att vara med från början av din/er start med hus och trädgård och se vad ni hittar på:) Hittade hit ang. månadensväxt.
    Fin amaryllis! Har också fortfarande en som blommar.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. För mig har alltid amaryllis varit en julblomma, men i år har mina två "julamaryllisar" varit helt fantastiska i januari. Och din är jättefin!
    Trevlig blogg du har!
    Om du mailar mig din adress så sparar jag det och hör av mig när det går att gräva upp aklejorna.
    ulrika.hemmestorp@telia.com

    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Jag har också en amaryllis som blommar så vackert nu. På ett sätt känns den lite julig, men å andra sidan är den så makalöst vacker att jag struntar i det!
    Önskar dig och de dina en fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera